January 31, 2010

Bila Airmata Kering, Sakura Pun Berkembang


"Bersifat sementara. Itulah dunia nyata.
Sementara menanti janjiNya yang hakiki."
Aku yang bangun.

Tak aku sangka, apa yang aku tempuhi hari2 lepas rupanya buat aku lagi kuat. Boleh aku ibaratkan demam yang sangat teruk. Bila ia datang, hampir jatuh tak dapat bangun balik. Tapi adanya demam, sel darah putih dapat hasilkan antibodi untuk badan supaya dapat lawan demam. Bila demam datang lagi, badan dah bersedia. Demam tu macam dugaan. Antibodi tu pengalaman. Tak ada dugaan, tak adalah pengalaman kan? Kalau tak ada pengalaman macam mana nak kuat?

Jadi itulah yang aku belajar 3 hari ni. Dalam masa tu aku langsung tak dapat menangis. Tak tahu kenapa. Lepas nangis, aku selalu rasa lebih baik. Tapi kali ni tak. Paksa pun tak nak keluar. Yang aku tahu aku cuma boleh ketawa. Ketawa sampai sakit pipi. Aku rasa pelik sangat. Rasa down tu memang obviouslah. Siapa yang betul2 kenal dengan aku memang tahulah kegembiraan fake aku dalam masa beberapa hari tu. Haha~

Rupa2nya baru aku tahu. Badan aku dah boleh terima perasaan yang menyakitkan tu dan immediately eliminate rasa sakitnya. Somehow, aku rasa tak fragile lagi macam dulu. Despite luka ditempat yang sama berkali2. Wah. Ajaibnya! Aku ingat aku akan ambik masa yang lebih lama untuk pulih. Rupanya sekejap. Aku berjaya reposition balik emosi aku macam yang Dr. Mohamad ajar. Macam manalah aku boleh lupa apa yang dia ajar despite 2 kali aku attend seminar dia? Sungguh short term.

Dalam waktu 'pemulihan' tu rupanya diam2 buat aku jatuh cinta dengan Linguistics. Mulanya niat aku cuma nak siapkan assignment proposal untuk Business Writing, tapi tak sangka dalam buat research tu aku tertarik sangat2 dengan areas dalam Linguistics (tapi mungkin bukan Syntax). Nasib baik aku sendirian dalam bilik. Kalau tak Mak mesti pening nampak aku senyum2 depan screen. Betul2 macam jatuh cinta. Thus, buat aku lupa kesedihan aku.

Kelakarlah.
Satu Dia hilangkan dari aku tapi satu lagi Dia ganti untuk aku. Syukurlah. Aku juga tahu kalau semua ni bersifat sementara. Satu hari Dia akan ambil balik. Sampai datang waktu yang dijanji. Hey, either way, aku dah rasa bersyukur sangat walau apa yang Dia beri ni cuma pinjaman. Daripada tak dapat langsung. Dan sekarang, aku bangun. Bangun dari semua yang buat aku lemah. Akan datang, akan ada yang lebih berat. Never mind. I'll wait. Till that, aku akan cuba jadi lebih bersedia. Sebab aku tahu, kesakitan yang bakal aku dapat tu akan buat aku lebih kuat.
Dan kuat.
Dan kuat.

p/s : Thnx Mak, Abah, Ijat, Atuk, A'a, Ili, Hawa, Kaoru yang comel, NWZ-E443 Merah, Ichi, Teddy koyak, Bulat, Oren, FTec lappy, brown blazer, BJH 809, rumah no.16, Pecan Butterscotch, juga...assignments yang berjaya distract aku. Love & Peace. (^_^)v

No comments: