January 27, 2010

Silent VS Bising


I'm not gonna lie. Kadang2, menjadi orang yang senyap itu membosankan. And I'm pretty sure orang di sekeliling akan turned out bosan dengan kite. Mula2 yelah, "Hey, silent people r cool! They can sit still, not saying anything but still look cool. I like silent people!" Tapi lama2, figure it yourself lah..

Dari apa yang aku observe dan EXPERIENCED sendiri, orang yang senyap paling senang kena buli, oppress and god knows what other sorts of things can happen. Face it people. The world is cruel. Life, is a cruel reality. No one really gives a damn about silent people. UNLESS, he or she is cute, handsome or somehow wealthy. Dan orang2 yang paling senang terdemotivated macam aku paling vurnerable. No wonderlah kalau terms macam 'Hikikomori' tu wujud. [Hikikomori tu orang yang sangat2 jarang, infact tak pernah keluar rumah disebabkan tekanan luar rumah atau orang disekeliling mereka]

Nowadays, [trust me] takkan ada yang pandang dalaman. Semua akan judge luaran. Cantik luaran = cantiklah dalaman. Mulut je cakap lain. Aku dah faham sangat. Somehow aku terfikir jugak kenapalah aku ni boleh baca [most of the time] reaksi orang? Kenapa aku boleh indicate apa yang diorang rasa sebenarnya based on their behaviour? Dan kenapa aku tak boleh endahkan apa yang mereka fikir pasal aku? Bukan diorang yang bagi aku makan pun. Bukan diorang yang tanggung aku pun. So, what gives? Aku mengakulah bukan apa yang aku rasa tu exactly accurate tapi most of the time memang betul. Boleh delete tak application tu?

In the end, things like these weakens me. Plus, aku yang extra sensitive ni. Cikgu biology aku cakap, dalam satu family akan ada sorang yang biology traits dia berbeza dari members yang lain. Contohnya, yang lain semua rambut ikal, sorang rambut lurus. Yang lain kulit slighty gelap, yang sorang slightly cerah. Dan yang berbeza tu biasanya akan lebih sensitive dari yang lain. Akulah tu. Payah betul. Tapi itu bukan satu alasan sebenarnya.

Well, salah aku juga kalau biarkan diorang buat benda2 yang buat aku rasa lemah. Mak selalu pesan, "Early birds always get the worms." Aku naive sangat bagi peluang kat orang lain sampai aku sendiri melepas. In the end, memang kena 'buli'lah. Lagi2 dalam teaching field ni memang kena banyak cakap. Whether you like it, or not.

Tapi tadi, time aku sedang cari maksud 'speech' untuk satu assignmnet, I came across with a few quotations.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid
than to open it and remove all doubt." Rami Belson

"Language is legislation, speech is its code. We do not see the power which is in speech because
we forget that all speech is a classification, and that all classifications
are oppressive." Roland Barthes

"Wherever the relevance of speech is at stake, matters become political by definition, for
speech is what makes man a political being." Hannah Arendt

Tak faham jugak? Yang ini lagi pedas.
"It's a damn shame we have this immediate ticking off in the mind about how people sound.
On the other hand, how many people really want to be operated upon by a surgeon
who talks broad cockney?" Eileen Aitkins

Quotes di atas basically bermaksud, bercakap itu bukan segala-galanya. Mungkin, you look more superior kalau anda cakap lagi banyak. Anda boleh impress semua orang. Anda potong cakap orang lain bila mereka sedang bercakap. Ignore mereka bila cube voice out pendapat. Treat them like some sort of dumber. But in the end, ada apa dengan words when you talk rubbish? Bila anda anggap orang lain disekeliling anda bodoh? Sampai assume mereka tak tahu buat kerja langsung? Come on lah! Wake up boleh tak? Orang2 macam nilah yang selalu jadi pemimpin yang runtuhkan negara. ONLY BECAUSE THEY CAN TALK.

No. Aku tak discriminate orang yang banyak cakap. Aku tak kata semua macam tu. Segelintir saja. Tapi bagi yang terasa tu, baguslah. Change for the better. Sebenarnya aku pun terasa sebab aku selalu type berjela-jela dalam blog. But atleast aku describe in general. Dan aku sekadar meluahkan apa yang terbuku dalam hati. And now, I feel much better. Thanks to those quotes.

Dan sekarang aku kena bersiap untuk kelas Psycholinguistics.
Speak wisely, listen precisely. Aku cakap.

5 comments:

taqO said...

salam cik anis.
best posting kali ni.
silent~ :)

ita said...

kau seorang pecakap yg baik! :)

aniS.Kye said...

en.taQ0 :
w'salam encik taQ0!
hoho..best keh?
luahan ikhlas hati jeh..
takut gak klu ade yg trase.
yep!
silent people rocks!

ebit:
hoho..yekeh?
segan pulak aku.
hehehehee...

Anonymous said...

ada.ada.mngkin ada yang akan terasa sedikit.

salam ziarah.

Nabilah Anafi said...

aku pun pendiam gak la anis.
geng,geng