February 2, 2010

Sleepless Night : Thesis


Masih. Clueless.
Jam dah pukul 1.43 am.
Masih tak come up dengan topic untuk thesis statement.
Dan sangat keletihan akibat balik dari kelas malam dan baru makan selepas satu hari tak sempat makan. Atau dengan kata lain sebenarnya lupa nak makan. Amatlah menyedihkan.

Aku terasa kalau masa ni terlampau cepat berlalu. Taw2 dah nak kena propose thesis. Sangatlah adoi. Later, buat Masters pulak. Cepatnya... Dan dua tiga hari ni tendency untuk buat Masters in Linguistics sangat kuat melebihi Journalism. Aku takut uban aku lagi banyak kalau buat Linguistics.

Berbalik kepada thesis statement untuk kelas Ms. Yati pagi ni, aku adelah satu idea. Sedang melipat kain tadi tiba2 aku terfikir. Dalam anthropological linguistics ade sociolinguistics. Dalam sociolinguistics pulak ade topic pasal Language Loss (betul ke penggunaan 'loss' ni?) atau dalam bahasa Melayunya bahasa yang dalam ambang kepupusan. Atau dalam kata lain hampir hilang la.

Agak2 dia terima ke kalau aku buat research pasal Language Loss : Javanese in Malaysian? Aku serious. Bukan main2. Aku rasa penggunaan bahasa jawa dalam keturunan Jawa kat Malaysia ni makin berkurangan. Yang batch aku semua tak boleh cakap Jawa dengan fluent. Paling parah yang dah hilang identiti Jawa la. Atuk aku pulak boleh dikatakan last elders yang tahu tulis tulisan Jawa kuno (yang sekarang kat Indonesia pun dah pupus setahu aku). Unfortunately none of his children dan cucu dia yang sempat belajar tulisan tu dari dia. Atuk pun dah uzur sangat2. So, itu pun salah satu faktor yang menyumbang pada hilangnya sebuah bahasa.

Kenapa aku minat sangat topic ni? Sebab aku dilahirkan dalam komuniti yang boleh la aku gelarkan multiracial. Mak aku Jawa, Abah aku Bugis pure. Adelah sikit2 lineage sultan dulu2 :p. Tapi sayang aku cuma dapat belajar bahasa Jawa sebab family Abah semua dah hilang kebolehan bahasa Bugis. Itu aku tak sure macam mana since arwah nenek aku je yang tahu kisah dulu2. So, family Abah cuma boleh cakap Jawa since diorang tinggal dalam perkampungan orang Jawa. Tapi yang menarik (bagi aku la) bahasa Jawa yang Mak aku guna berbeza dengan bahasa Jawa yang Abah guna. Mungkin tak completely berbeza tapi ade certain words yang distinctive jugaklah. Bila cakap dengan relatives atau jiran2 kat kampung, Mak selalu utter word 'inyong' atau saya. Tapi Mak tak pernah sebut perkataan tu bila chat dengan Abah. So, bila dengar perkataan tu mula2 dulu aku agak terkulat2 akibat tak paham. Dan kalau nak diikutkan bahasa Jawa yang Malaysian pakai sangat2 berbeza dengan bahasa Jawa yang betul2 pure. Kenapa agaknya? Tu lagi satu persoalan menarik yang boleh aku kaji.

So yeah, aku sangat bangga & bersyukur dilahirkan dalam family ni! Best woh. Mungkin orang lain kate lagi cool kalau family anda sorang cakap Kelantan, sorang cakap Penang. But those are dialects. Bukan bahasa. INI BUKAN STEREOTYPING OK. Aku tak kata dialek tu tak cool tapi keluarga dengan different languages is unique. Untung anak dioranglah dapat belajar banyak bahasa. Aku suka tu. Mungkin esok aku akan campak anak aku belajar bahasa Russia despite parents diorang belum tentu ade yang dari Russia. Haha.

Impian aku, nak belajar bahasa Latin yang banyak guna dalam teks kuno tu. Hoho. Dalam Final Fantasy 8, diorang ade guna quite a few Latin words. Yang menyumbang lagi minat aku pada bahasa ni. Dan aku sangat suke lagu Nobuo Uematsu untuk game tu, Fithos Lusec Wecos Vinosec atau tajuk commercialnye Liberi Fatali. Lupe la maksud dia. Tapi lirik dia sangat strong in terms of underlying meaning dan.. bahasa yang diorang guna la. Game je kot tapi diorang buat dengan serious. Tu pasal aku adore sangat2 Final Fantasy series ni.

Juga lagu Sairin Kata Tsubasa no Tenshi: One Winged Angel versi filem dengan sedikit rock element (theme song Sephiroth untuk Final Fantasy Advent Children). Tajuk je Jepun tapi lyric die Latin. Masa tu scene Sephiroth yang cuma ade sebelah kepak hitam dengan pedang die yang panjang dua kali ganda dari dia lawan Cloud dengan pedang yang..tengok sendiri la. Filem tu bagi aku filem paling awesome aku pernah tengok. Lagi best dari Resident Evil punye movie (aku lupe tajuk die) despite dua2 guna CGI. Atau cite Avartar. Tak tahu nape Nobuo-san tu suke sangat Latin. Tapi beliau la composer paling cool in gaming field!
Dah aku melalut pulak nak pukul 3 pagi ni.

Still, boleh pakai ke topic aku tadi ek?

Veni, veni, venias
ne me mori facias
Gloriousa generosa
Sephiroth!



No comments: