February 22, 2010

Hujung Sisa Spektrum Si Matahari


"You know what the best thing is about
the end of the day?
Tomorrow, it starts all over again.."
- Wesley Gibson, Wanted


0 bps. LED hijau terkebil2 di hujung broadband.
Lagu sunyi di hujung headphone.
Dansa tap si jari di hujung keyboard.
Mencari sepotong ayat di hujung hari.

Pergi lagi Si Matahari, seperti selalu.
Bangun di ufuk timur, undur di ufuk barat.
Yang tinggal buat manusia berkerah tenaga cuma.

-----------------------------------

Aku yang berjalan sendiri.
Tangan kiri memeluk telekung.
Selesai maghrib halaku ke kelas.
Meneguk baki ilmu tinggal 1 jam cuma.

Mata mengekor ke hujung sisa spektrum Si Matahari.
Aku toleh. Aku nampak.
Awan solo? Kasihannya engkau.
Berdiri statik tinggi tak punya teman.
Cuma mampu ketawa.

Aku pandang lagi sebelum langkah ku mati.
Kecil terselindung. Terang menyuluh.
Hah! Sinisnya engkau bintang!
Baru sudah ku katakan Si Awan yang solo.
Engkau muncul, duduk di kiri.
Tempelak kepala ku yang ligat berfikir.

Ironi.
Buat aku ketawa lagi.
Cukup2lah apa yang aku lalui hari ini.
Tak dapat aku tahan sindiran.
Sang Bintang & Si Awan.
Dua sahabat menghias langit sepi.


p/s : Saje je buat aku menganga sorang2 dalam kelas Mr. Eustace. Hoh.

3 comments:

i Pakcik Zharul said...

wah. macam cerita berlapik pulak :)

aniS.Kye said...

lapik??
lapik apenye?
cite betul mah..
saje je bintang tu.
dan2 kuar lepas member die kn umpat.

Nabilah Anafi said...

best dapat cuci muka?