February 9, 2010

You No Dumb2

Alkisahnya. Pagi nanti kenalah tunjukkan intro untuk thesis statement Academic Business Writing subjek. Masih terkial2 cari topik. Berkat mengisi masa di bilik termenung (perlukah aku cakap dengan detail?) buat aku berfikir pasal topic yang sesuai. Plus roomate ku yang trigger possible topic untuk essay aku bila timbul soal nak beli DSLR atau compact camera. Macam takde kene mengenekan? Tapi ade. So topic aku adelah multiple intelligences yang ade pada setiap orang.

Ape bende multiple intelligences tu? Mengikut theory pak cik Howard Gardner (budak TESL tak kenal die memang mintak kasut saiz 7 1/2 lah) setiap manusia dilahirkan dengan kebolehan yang berbeza. Ikut research die ade 8 kategori. Ape kene mengene dengan DSLR pulak? Mengikut theory dia, orang yang kebolehan die lebih kepada visual-spatial adelah mereka yang artistic, senang ingat direction jalan dan senang ingat gambarajah. Boleh katakan aku cume ade 60% je intelligence tu (dan agak buta jalan). So aku fikir balik, tak sia2 ke aku beli DSLR? Kan sesuai aku beli compact je? Ni contoh personality types & multiple intelligences test yang aku amik. The Strategist? Macam tak percaya... (Yey aku same dengan writer faveret aku CS Lewis!)

Ini mengingatkan aku yang ade orang pernah cakap dengan aku, takde manusia yang dilahirkan bodoh. Unless die ade mental disabilities. Oh ye, Dr. Mohamad yang selalu tulis artikel dalam Mingguan Wanita tu. Semua dilahirkan sebagai juara. Yelah, cuba fikir masa kita dalam bentuk sperm & ovum. Berjuta2 sperm yang struggle nak bersatu dengan ovum tapi satu je yang survive. Itulah aku. Itulah korang. Dan bukan sperm lain. So kite semua ni jaguh tau tak!Jadi janganlah nak down sangat fikir yang korang tu useless. It's just that korang tak discover je lagi abilities korang kat mana. Dulu aku pun agak down bile fikir kenapa aku lambat sangat tang Math. Rupenye aku bijak kat lain... Hohohoo...

Berminat nak tau multiple intelligences korang? [MyPersonality.info] Website ni antara yang detail dan free yang korang boleh try. Kat situ diorang akan assess kite tentang ape yang kita perlu tahu sampailah kerjaya yang sesuai untuk kita & so on. Sebab kalau nak diikutkan ade sesetengah company yang suruh workers die amik test ni to determine whether they fit for the job or not. Tapi jawablah test ni dengan jujur. Kalau tak no uselah. Bila aku fikir balik pasal ni, aku fikir betapa hebatnya ciptaan Allah. Susahlah aku nak describe perasaan tu. Aku pun bukanlah expertise cakap pasal kekuasaan Dia. Tapi kalau dari segi sains dan logik tu bolehlah aku relate sikit2.

If korang tanya adekah benda ni boleh berubah? Aku rasa boleh. Sebab as long as we live, our perspective can change. Background knowledge bertambah. Dan every single day kite akan belajar benda baru. Sebab aku pernah amik test ni dalam website lain dan resultnye aku ISTJ bukan INTJ macam kat atas. So it depends on how you view the world. Oh. Aku kene kembali dengan essay aku yang masih kantoi. Type lagi panjang2. Patutlah ability aku kat verbal-lingusitics! Kebolehan type berjela2. Kehkehkeh... Do care to share your results yah? ;)

p/s : Suke dialogue patung Easter Island dalam Night at the Museum,
"U no dumb2, u give me gum2."
"My dumb2 want to speak." XD

2 comments:

syafeenamk said...

"ni essay mane u quote ni....??!!"
bla..bla..bla..mcm burung belatuk.
aku pun tak decide btol2 lg nak buat ape.haih..

aniS.Kye said...

samelah ngan aku..
bising la nenek tu. :p
yg pasti aku pun mcm nk tukar topicc sedia ade..