October 29, 2009

Tentang Awan


"Hoi! Mikir, mikir je memanjang!"
Tiap kali aku tatap langit tinggi itulah yang A'a akan cakap.
Aku tak nafikan. Ada betulnya.

Lesson plan. Micro-teaching. Argumentative speech. Debate.
Semuanya buat aku kering. Buat aku nampak lebih serius.
Buat aku nampak cepat tua!

Aku dongakkan kepala menjengah ke langit.
Selalu tenggelam dalam lautan awan putih.
Satu kejadian Tuhan yang tiap kali terjadi punya cerita yang berbeza.

Bila hujan lebat, orang akan kata,
"Awan ni menyusahkanlah."
Bila hari panas, orang akan kata,
"Panasnya. Tak ada awan ke?"
Tapi jarang2 kita dengar bila cuaca redup, orang akan kata,
"Syukur ada awan ni."
Tapi selalunya akan kedengaran macam ni,
"Kalau hari2 macam ni kan best!"


Dan bila hari gelap, orang akan mula lupakan awan.
Terselindung di sebalik gelap malam.
"Ala, tak nampak bulan. Awan tutup."
"Mana bintang ni? Kacaulah awan ni..."
Sekali lagi kita dengar sesuatu seperti ini.
Tulah fitrah manusia. Kita takkan pernah rasa cukup.
Aku tak nafikan kadang kala aku pun macam tu.

Tapi awan selalu buat aku berfikir.
Buat aku rasa tenang.
Buat aku rasa gembira.
Buat aku tersenyum.
Bagi aku awan seperti buku cerita.
Kadangkala cerita gembira.
Kadangkala cerita sedih.
Boleh jadi cerita lucu!
Tiap kali bergerak disapa bayu,
iakan jadi cerita baru.

Seperti juga matahari, bulan dan bintang,
awan akan tetap menghias langit tinggi.
Tak hirau apa kata orang.
Tetap laksanakan perintah Tuhan.
Kan bagus jika aku juga begitu?

A'a kate nampak artificial. Aku kate sukati la! XP Nampak Abah tengah drive! XD

3 comments:

taqO said...

semua ini berpunca dari diri
manusia yg sangat jahil.
termasuk diri ini.

nice sgt tgk awan tu.
subhanallah~ :)

Anonymous said...

perlu kemention nama aku terang2 ....alahaiii...redha...

fyi,kau da post kt sini itu gambo,nmpk mcm guna itu DSLR pula..XD

sharp gile gmbr.:)

aniS.Kye said...

taq0: yep. no doubts. same2 la kite muhasabah diri insyaallah..

oh. thnx btw. yep. sonok dpt hayati ciptaan tuhan yg satu ni dgn cara cmni :)

a'a: gero gero XP
sorry hon! no hard feelins k? but u said da truth so ku no hal ;)

hmm..saiz pic kecik elak die pixellated. tp x puas r tatap pic kecik.