August 28, 2010

Pesan Mak


Teringat aku kata2 sorang bijak pandai,
"Berbahagialah mereka yang dijemput menghadap Allah di bulan Ramadhan.."
lebih kurang macam tulah. Siapa yang tak nak? Besar ganjaran buat dia.

Petang tadi Mak balik dengan muka hambar sangat. Balik dari hospital. Saudara sebelah arwah nenek yang rapat dengan Mak dah tak ada. Mak rasa terkilan yang amat sangat.

Selesai buka puasa, Mak panggil aku dan Ijat duduk sekejap dekat dining table. Kami pun dengarlah apa Mak nak cakap. Mak cerita, waktu di hospital Mak sampai betul2 in a nick of time. Bila Mak jumpa arwah Mak usap2 kaki, tangan dia, katakan yang dia dah datang nak menjenguk. Elok Mak cakap tu terus mesin pernafasan tu bunyi panjang... Nurse sahkan arwah dah pergi. Anak2 arwah bagitahu Mak memang arwah tunggu anak saudara dia yang seorang ni..

Mak rasa kesal sangat. Arwah memang nak jumpa Mak dari minggu lepas, waktu tu arwah sihat walafiat lagi. Jadi Mak fikir kalau mungkin Sabtu depan [hari ni] bolehlah datang jenguk dia. Aku faham Mak sibuk sangat dengan kerja, dengan Abah tak sihatnya. Tapi siapa sangka hari nilah hari terakhir Mak jumpa dia. Tak sempat nak berborak dengan arwah. Aku tahu Mak kecewa sangat.

Jadi pada kami Mak pesan, Abah tu dah tak sihat sangat. Jagalah perasaan dia, apa yang dia nak. Kalau dia marah2 tu biasalah orang tak sihat. Kita sendiri kalau tak sihat pun macam2 kerenahnya. Despite semua tu Abah sayang anak2 dia. Tak pernah sekali tangan dia hinggap kat badan atau muka. Bila berkemampuan lebih Abah bawak satu family pergi melancong jauh2. Bila dia tak sihat tu ambil beratlah pasal dia. Mak tak nak anak2 Mak terkilan macam mana Mak rasa hari ni..

Aku tahu perasaan tu bila aku tak sempat mintak maaf dengan arwah Atuk. Tapi kalau dengan Abah, aku tak tahulah macam mana aku nak menghadap perasaan tu sepanjang hidup aku. Aku akan rindu gelak tawa Abah bila dia bercerita zaman muda dia, cerita2 pasal World War II, kapal terbang, nasihat2 dia. Aku takkan dapat dengar tu semua lagi. Aku tak nak semua tu. Tapi kadang2 aku sendiri lupa. For God sake I curse myself for that. Permudahkanlah semuanya ya Allah..Amin.


1 comment:

taqo said...

Salam.
hm.betul cerita mak anda ni.

"Bila berkemampuan lebih Abah bawak satu family pergi melancong jauh2. Bila dia tak sihat tu ambil beratlah pasal dia."

sy suka part ni.so..cik anis
jage ayah nye baik2 ye. :)