August 25, 2009

Total Sental

Allah...pe je yang ku mampu buat? Istighfar banyak2.. Lepas satu, satu. Cobaan betol la bulan pose ni. Migrain balik gak la aku. Nak dijadikan cite, yesterday masa bru balik dari Klang, aku masuk la bilik air nak buat bisnes. Tapi aku ni jenis suka perhati dulu keadaan bru la lancarkan pelan pengaman. Tetiba aku nampak water dripping daripada pipe atas seblah shower. Risau gak. Dah la pipe yang berdekatan seblah die pon leaking gak. Ingatkan Jenab Nigga tu dah settle la time cuti rupenye idok... Agak risau la. Memandangkan hari dah lewat dan aku ade kelas, ku tangguhkanla projek nak pegi merepot dengan Jenab Nigga. Buat besok je la lepas kelas Prof.E...

Maka esoknya (hari ni la) sebaik saje abes kelas aku dan A'a pon bergegas la ke markas diorang nun kat PKP tu. Dengan konpidennye aku bergerak masuk line dan repot la pasal pipes yang leaking tu. Tapi aku tak expect la pulak diorang still nak pakai borang masa dapa time register tu. Taw ape akak tu cakap? "Standard procedure la dik. Takde form tak bleh report." Agak kepanasan di situ. Tapi bulan pose. Aku control anger aku. Aku dah kata aku ni ade anger management problem sket. Dun mess with this sistah bebeh! Tapi gerak hati aku sangat kuat mengatakan ade benda yang tak kena. Tapi aku buat tak taw je. Maybe it's just my feelings. And yes, the waters were still dripping.

Petang tu, habis kelas Mr. Choo aku, A'a dan Ili dengan lenggang kangkong Mak Limah pun bergerak la ke pasar Ramadhan.. As 4 me, biase la. No rice. Tapi ended up makan mihun sup. Selepas sejam setengah waktu berbuka pun tiba. Aku makin tak senang duduk. Kepala aku terasa sakit sangat. Tapi mungkin kelaparan kot. Dengan penuh kebahagiaan kami pun buka. Suddenly... dengan tidak disangka2... adoi, camne nak capak, eh cakap, orang atas bukak air dengan lajunya cap pipe yang sebelah shower tadi TERCABUT! Anis... A'a cakap sambil meletakkan tangannye kat bahu aku as we watch in horror cap tersebut melantun jatuh dan air turun bagai waterfall. Lebih kurang 5 minit gak la mulut kami terbukak luas melihat keajaiban tersebut until the last drop of water. Ni aku nak mencarut ni. Aku rasa macam nak serang Jenab Nigga. Standard procedure ek? U CAN EAT UR STANDARD PROCEDURE AND GO DIE!Nasib baik dah buka pose. Ingat aku ni baik sangat ke? Jangan cabar limitations aku.

Sepanjang makan kami hanya boleh dengar dengan...ape word tu, tak boleh nak cakap la. Betapa ngerinya air orang atas turun macam air terjun. Yes, this sounds disgusting! Bayangkan la kalau ini yang terjadi pada korang! Akhirnya A'a cakap, "Anis, after this kite gi repot. Nak tak nak terpaksa korban terawih malam ni." Ye, cobaan. Aku sangat bersemangat untuk pegi malam ni tapi stupid things like this is such a troublesome. Kepala aku makin sakit. Lepas solat kitorang pun terus la bergegas ke bangsal diorang kat seblah cafe tu. Yang aku panas lagi tu pak cik tu (cakap abang kang prasan lak) tengah sebok gayut ngan awek die! A'a cakap suare pacat lagi kuat daripada suara pak cik yang tengah gayut tadi. Kantoi tak terawih! Tak pe. Aku saba lagi. Diorang kate less than 5 minit diorang gerak. Antara consequences kejadian terbabit adelah berus gigi kitorang terpaksa diganti baru. Kena tak kena aku nak jugak ganti baru. Dan ye, it cost me 1 setengah hari duit belanja sebanyak RM 4 . Tapi takpe la since die ada protective cap. Kaler biru lagi. Kalau ade kaler peach kan bagus...

Sampai diromah, kami terpaksa tunggu selama setengah jam tunggu diorang. Dasar janji melayu betul. Siap la diorang datang nanti aku buat muka. Then diorang datang. Tahu ape yang sticking out of the pipe? Rambut mop tu dengan berus sabut. Ya Allah... Diorang ni rajin sangat ke sampai lubang tandas pun nak cuci? Dengan dedikasinye pak cik2 tersebut pun mulakan la tugas diorang. Kesian gak dengan diorang ni. Kadang benda2 macam ni bukan salah diorang tapi students sendiri. Kurang la sikit marah aku. Betul jugak la ape diorang cakap. Cap tu takkan tanggal unless orang atas jolok2 lubang tu. Selesai baikpulih diorang pun keluar menuju rumah atas nak kasi warning. Cayalah! Terima kasih sangat2 pada mereka. Kalau takde diorang pun payah gak dunia ni.

Seterusnya, jadi kerja kami la nak cuci tandas yang bau die, high heaven la aku cakap. 1st round, aku tembak kotoran2 degil tu dengan toler (orang jawa cakap, orang melayu cakap getah paip). Takpe la, dirty job aku dah biase buat. 2nd round, A'a sental dengan dengan sabun baju. In general la. Berbekalkan kasut Crocs bernilai RM 10 yang beliau beli di Machang, beliau pun meredah onak duri terbabit. Sempat lagi kitorang melawak dalam jamban tu. Aku pun bagi la direction "Sental situ! Hah, kat sane tertinggal!" cam mandur plak. Dah siap, fuh. Sakit mata aku. Bersilau ok! Bau pun dah hilang. Maka tinggal la job terakhir (keje aku la ni), scrubbing those little2 details. Aku memang suke bab tenyeh menenyeh ni. Satu cap Downy jugak la aku habiskan. Peh, wangi wa cakap... Yang penting aku happy!

Lastly, aku memohon maaf kepada yang membaca kerana tulisan ini berjela-jela kalah karangan MUET (agaknye). Selalunye aku menulis dalam keadaan unconcious. Ape yang ade dalam kepala otak aku aku channelkan ke sini. Ringan sikit la sakit kepala ni. Aku pinjam quote Ili, "Lega ade blog..." Thnx Ili. Sekian, terima kasih...

1 comment:

iley said...

yey!
kau quote aku

mereka mmg lembab dlm buat kerja
taw nak duit, kasik warning, buat spotcheck
kau sabar je lah..