June 30, 2010

Perempuan Abnormal : World War II



Tonite is a disaster. Emotionally disrupted. Gotta get back on track.
Leave me alone, you disruptors!


Jadi aku decided untuk channelkan emosi aku ke arah lain. I've always been easily fascinated by while and post-war photography. Tiap satu ada cerita tersendiri. Irony, agony, pride, hmm.. Once there's a documentary pasal Kem Auschwitz dan kisah berdarah disebalik tu. It's a living, no, past nightmare to be exact. Masa tu terasa betapa bencinya aku dengan Nazi.


Tiba2 Abah lalu dan duduk disebelah aku. Abah, despite watak dia yang bersahaja is a man of knowledge. Abah cerita pada aku tentang World War II, Holocaust, Nazi, orang Aryan juga Yahudi. Of course, aku tak ingat semua details as exact tapi bolehlah aku kaitkan dengan satu sama lain. Abah cerita, tentera Nazi gelar kaum Yahudi parasites. Tak pasti macam mana orang Aryan [asalnya dari Iran] dapat perlindungan tentera Nazi masa peristiwa Holocaust tapi rasanya berkaitan dengan World War I bilamana berlakunya Ottoman-German Alliance, satu perjanjian kerjasama. Dan memang ramai orang Islam yang berkhidmat dengan Nazi.

Kenapa Hitler benci sangat dengan orang Yahudi? Setengah orang kata Yahudi penyebab Jerman kalah World War 1. Pernah aku terbaca satu article, Yahudi merancang untuk 'mengotorkan' darah orang Jerman. Tapi kita sendiri well-informed kalau Yahudi memang bangsa perosak. Teringat aku kata lecturer Pengajian Malaysia, Yahudi anggap bangsa mereka paling mulia dan bangsa lain cuma lembu. Indeed, self-centred creatures.


Semua tu buat aku berfikir. Nazi's are inhumane tapi adakah mereka lebih inhumane dari Jewish sendiri? Sampai sekarang aku tak jumpa jawapannya. Apa pula consequences buat Islamic leaders masa tu yang bekerjasama dengan Hitler? Walhal kita tahu Hitler had done a mass murder. Boleh kata macam ethnic-cleansing. Aku tak tahu. Tapi aku rasa ianya menarik. Sangat menarik. Of course I hate wars, sampaikan aku menyampah baca surat khabar, lagikan tonton berita. I never blamed the people [except those bloody Jewish], it's the leaders. The so-called ingenuous guidance of the citizens. Bullshit. They're just some thugs that knows how to talk.


Baru kisah Holocaust, belum War in Vietnam. But one thing I know is that I'm back to the normal me. Terima kasih kerana rosakkan emosi aku. Kalau tak mungkin aku tak terfikir nak research pasal WWII. Dan pada masa yang sama buat aku terfikir betapa menariknya hidup seorang photographer. Dia mungkin cuma seorang observer but it's like magic, to capture the moments of life of others, thus experiencing it all for himself through the glass lenses. And a bonus if other people are able to look at the picture and express it in all kinds of view. Aku rasa itu sangat fascinating!

No comments: