September 18, 2009

Lost Memoirs Revisited

Hari ni aku agak grumpy. No. Infact, extremely irritatively superficially grumpy (saje kasi sedap ayat). Macam Grumpy the Dwarf dalam cite Snow White tu. Abis satu rumah dengan tak sengajanya terkena tempias angin kus2 aku tu. Nampaknya aku masih tak boleh get over dengan problem yang dah 4 malam berturut2 menghantui tidur aku early this week. Bukan problem la. More to unsolved matters. Boleh dikatakan malam semalam climax dia yang paling teruk lepas balik buka puasa dengan Hawa. Aku pun tak tau nape. But then after having a time for myself baca manga (thanx Hawa!), aku manage untuk ketawa macam orang senget balik. Dan finally I have the guts to do what I love most, writing. Though you can call it a piece of crap. =_="

Tiba-tiba,
"Cah! Jom la maen mercon!" Abah jerit2 kat luar bilik. Alooh... tadi aku free takde la pulak nak ngajak aku maen..

"Cepat la Cah!"
Adoiiii Abah aku ni. Ajak la Ijat maen ke, Mak maen ke... Terpaksa la stop dulu. Tanggungjawab sebagai anak nih!

(Patploh minit kemudian...)

Boleh la... Memula cm pelik sket sbb sunyi gile residen ni. Almaklum duduk taman perumahan, time raye sume balik kampung. Tinggal la orang yang kampungnye dua2 dekat la yang amat cam aku ni. Memula cuma aku ngan abah je kat belakang umah. Awkward la sangat2. Pastu Fitri (bukan Aidifitri, tapi Muhammad Fitri anak Cik Jenal) menjengukkan kepalanya keluar grill. Aku pun offer la die maen skali. Budak ni ajak main mercon laju je.

Tetiba aku teringat masa kecik2 dulu maen mercon kat depan rumah dengan Ijat. Havoc gile bile lawan mercon ngan 2 anak jiran depan rumah yang lebih kurang sama umur ngan kitorang. Yang tak boleh tahan sampai gaduh2 tu! Perang mulut je la. Almaklum kanak2 belum capai Critical Period lagi. Fuh, bangga la pulak aku ingat lagi Noam Chomsky punye hipotesis tu. Tapi mase tu seronok yang teramat sebab satu taman sahut sahutan bunyi mercon. Kampung kat sebelah pun ade yang maen meriam buloh. Alaa... Lagi la teringat mase umur 7-8 tahun dulu. Aku dibanned oleh sepupu2 aku daripada bermain meriam buloh masa kat rumah Atok. Lagi2 Abang Icam, Oden ngan Rahmat(musuh ketat masa kecik). Rahmat sebaya aku boleh pulak maen! Mana aci!

"Anis, ko budak perempuan mana boleh maen!" aku ingat lagi ape Abang Icam cakap.

Okay. Fine. Aku memang budak perempuan. Tapi masa kecik aku agak ganas daripada budak perempuan biasa. Tangkap katak, panjat pokok, maen parit perkara biasa. Tapi takkan duduk tepi tengok diorang maen pun tak boleh?! Since sepupu perempuan yang sebaya dengan aku 2 orang je (sorang seblah Mak sorang seblah Abah), aku quite sunyi gak la. Dah la Jajah (nama sesedap Fatimah jadi Jajah) malu2 sikit, nak ajak maen bunga api pun agak susa. Still, beliau sangat best! Atleast dia nak jugak panjat pokok kelapa blakang rumah Atok ngan aku yang juga later followed by Abang Ain yang far older daripada kitorang (Abang Ain pinjam Dragonball boleh?)!

Cite pasal parit aku teringat masa persiapan sehari seblom wedding Cik Ajis. Masa tu tengah maen beskal yang aku kebas daripada kawan Rahmat (yang aku sangkakan beskal Cicip). Juga berlaku pada hari yang sama seblom panjat pokok ngan Abang Ain. Lepas penat main kejar2 beskal ngan yang laen kami pun stop la dekat tembok seblah parit kat depan rumah Atok. Konon2 nak sendal kaki kat tembok tu. Dengan tak semena2, CEPLOSSSSS!!!!

Dengan aku, dengan beskal aku skali kuak lentang masuk parit. Rupanya masa nak sendal tu kaki aku tergelincir. Parut cantik terpahat panjang kat kaki kanan aku. Masa nak jatuh tu aku sempat lagi tutup mata sambil fikir "Aku kena selamatkan mulut aku daripada air parit!" Abih semua sepupu2 termasuk owner beskal keliling parit ketawakan aku. Atleast dia tak marah beskal dia aku 'mandikan' ari tu. Yang best aku still boleh ketawa dengan dorang sambil bergegas pi bilik mandi nun di luar rumah.

Tapi...
Yang tak bestnye...
Parit tu...
Adoiii...
Rumah sebelah Atok aku...
...
Lepaskan sisa kumbahan dorang ke situ.
...
Menurut Rahmat yang rumahnye seblah kiri rumah Atok.
Okay.
Lepas tu aku nampak air muka owner beskal tu berubah.

Conclusionnye, aku sebenanye nak write pasal topic laen tapi aku sendiri tak sedar tetiba lari daripada main idea. Terpaksa tukar title.

Dengan ini, aku ucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin buat kawan2 dan sahabat2 kesayangan aku (ESPECIALLY yang mungkin sekarang ni sedang terguris hati disebabkan aku). Bukan saya nak perli awak tapi ni tulus ikhlas dari hati saya. Awak sorang je yang tak dapat saya nak mohon maaf personally lagi. Kalau awak baca ni saya nak awak tahu yang saya takkan berhenti mohon maaf sampai awak beri response! Tak peduli apa awak nak cakap pasal saya.

Oh...
Please excuse me for the commercial brake. Happy holidays everyone! Ingat apa Prof. E cakap,
"Go back in 1 piece, don't come back in pieces."

No comments: